الرئيسية / اخبار سخنة / جودت الملط: الحكومة فشلت في السيطرة على الأسعار.. و(المسئولون فشله)

جودت الملط: الحكومة فشلت في السيطرة على الأسعار.. و(المسئولون فشله)

كعادته كشف المستشار جودت الملط رئيس الجهاز المركزي للمحاسبات في تقريره السنوي عن الحساب الختامي للموازنة عن وقائع خطيرة تمس المسئولين وآدائهم.

ووصف الملط المسئولين في معرض حديثه عن المخالفات التي رصدها في تقريره  ب”الفشله” بعد ارتفاع أسعار أغلب السلع وفشل سياسات الحكومة في السيطرة على جشع التجار والحد من ظواهر الإحتكار والإغراق.


وفي تقريره السنوي عن الحساب الختامي لموازنة 2008/2009  والذي عرضه أمام مجلس الشعب في جلسته يوم السبت كشف الملط عن أرقام ومعلومات خطيرة منها  ارتفاع نسبة الفقر في مصر خلال عام 2008/2009 الى 23.4% مقارنة بـ20% في موازنة 2007/2008، طبقًا لتقرير التنمية البشرية الصادر عن الأمم المتحدة.

وأكد الملط أن تقرير التنمية البشرية الصادر عن الأمم المتحدة وضع مصر في المرتبة 123 من بين 182 من أكثر دول العالم فقرًا، بينما وضعها مركزها في تقرير الفقر في المرتبة 82 من بين 135 دولةً خلال عام 2009، مشيرا أن الأداء الاقتصادي الكلي في مصر لم يؤد إلى تحسن في مستوى معيشة الفقراء؛ حيث احتلت مصر رقم 111 من بين 180 دولة في مؤشر الشفافية والنزاهة.

وأوضح الملط تراجع رصيد الاحتياط النقدي الدولي لدى البنك المركزي المصري إلى 31.3 مليار دولار في 30/6/2009 مقابل 34.6 مليار دولار في 30/6/2006.

وأضاف أن صافي العائد الذي حققتها الهيئات العامة الاقتصادية يبلغ 53.5 مليار جنيه عن عام 2008/2009، بنسبة 44.2? من جملة الأموال المستثمرة بها،، وحققت 31 الهيئة القابضة للعمليات الجارية مبلغ 57.6 مليار جنيه، وأسفرت نتائج 13 هيئة عن عجز بلغ 3.6 مليار، وأشار إلى أن تأجيل الحكومة سداد بعض الأعمال المالية الخاصة بالسنة المالية 2008/2009، رغم توافر مقومات حقوقها بغرض تخفيض العجز في الموازنة.

وأشار الملط إلى وجود العديد من المشكلات، والمعوقات التي تحدُّ من فعالية الجهود المبذولة لتحسين مناخ الاستثمار في مصر منها بعد المناخ الإداري الذي يعكس مستوى الكفاءة الإدارية، وضعف التنسيق بين الوزارات المعنية، واستمرار قصور نظام المعلومات، وكشف الملط عن تأخر ترتيب نصوص بعض المؤشرات الدولية ذات العلاقة بالاستثمار؛ حيث احتلت مصر الترتيب رقم 106 من بين 183 دولة في مؤشر سهولة أداء الأعمال، في حين جاء ترتيب مصر العاشر من بين 19 دولة عربية بلغ 7.5 ملايين مواطن.

وكشف الملط عن عدم كفاية إجراءات السلامة البيئية والمهنية والإكلينيكية، والطوارئ، والأمن الصناعي لبعض المستشفيات، وعدم الالتزام بتقديم الخدمة لبعض المرضى بالأقسام الداخلية.

وأشار إلى عدد من السلبيات في مجال البيئة مثل وجود العديد من بؤر التلوث على مستوى المحافظات، وتعدد مصادر التلوث بالمياه، وأكد الملط تخلف التعليم الجامعي، وعدم وجود تعليم متميز، وعدم وجود خطة إستراتيجية قومية للبحث العلمي، وأشار إلى عدم الاستغلال الأمثل بعض القروض والمنح.

ونوه الملط الى وجود مخالفات في حسابات الصناديق، والحسابات الخاصة، وطالب الملط بقانون جديد للعاملين المدنيين بالدولة، وقانون للإدارة المحلية، فيما أشار الملط إلى عدد من الإيجابيات في بيانه منها زيادة حصيلة الضرائب على الدخل والضرائب على المبيعات والجمارك.

كما زادت المبالغ المخصصة للدعم عامًا بعد عام حتى وصلت في عام 2008/2009، إلى 93.8 مليار جنيه، بالإضافة لاستقرار سعر صرف الدولار الأمريكي بالنسبة للجنيه المصري، ومن الإيجابيات انخفاض رصيد المديونية الخارجية إلى 31.5 مليار دولار.

وأشاد بنجاح الحكومة في الحفاظ على معدل النمو الاقتصادي بنسبة 4,7% في حين أنه وصل بالسالب إلى 2.700% في أمريكا و2 في منطقة اليورو و0.900% في السعودية، وهو ما يدل على قوة الاقتصاد المصري.

وأشار الملط إلى ارتفاع أسعار الأقسام، والمجموعات الرئيسية للسلع والخدمات، وأن الحكومة لم تنجح في السيطرة على الأسعار في السوق المصرية، ولم يعد أغلب المواطنين قادرين على مواجهة الارتفاع المتزايد في الأسعار، مشيرًا إلى تفشي ظاهرة تهريب السلع بالأسواق، وإغراقها بالعديد من المنتجات مجهولة المصدر، وشيوع ظاهرة الاحتكار لبعض السلع، والزيادة غير المبررة في الأسعار، واتجاه البعض إلى سياسة تعطيش السوق.

المعلومات التي ذكرها الملط في تقريره يوم السبت أمام مجلس الشعب أثارت الحكومة، وحزبها الحاكم؛ حيث انتقد أحمد عز أمين التنظيم في الحزب الوطني، ورئيس لجنة الخطة والموازنة التقرير مؤكدًا أن الإعلام يستغل التقرير في رسم صورة سوداء عن الأوضاع داخل مصر رغم أن تقارير البنك الدولي تؤكد خلاف ذلك، واستدل عز بزيادة عدد السيارات في مصر بنسبة 50% خلال السنوات الماضية، مؤكدًا أن ذلك يبرهن على زيادة الرفاهية في مصر.

أما وزير المالية المتهم الأول في زيادة نسبة الفقر فانتقد المقارنة التي عقدها الملط بين مصر، والكويت في تجاوز الأزمة المالية، ووجه كلامه للملط قائلاً “البرتقال يقارن بالبرتقال التفاح بالتفاح” مستدلاً بتقارير البنك الدولي الخاصة بالنمو الاقتصادي في مصر.

Popularity: 1% [?]

أقرأ ايضا :


عن admin

شاهد أيضاً

مبارك

كتب أمريكية وبريطانية تكشف أسراراً لم يعرفها المصريون

«لا تدخلوا هذه الكتب المسيئة لرئيس البلاد».. هكذا كانت التعليمات الأمنية تصدر بمنع بعض الكتب …

4 تعليقات

  1. هولاء السفهاء الذين اجتمعو جميعا على يد خنزير واحد على ان ينهبو البلد ويجعلو من مال الشعب سبيلا للعيشة الرغدة لهم على ان يتم علاجهم فى الخارج على حساب الشعب وعلى الشعب ان يجوع فى سبيل ان يعيشو هم وهل تريد احمد عز ابن الحكومة والثور الهائج دائما ضد من يوضح الحقيقة المؤلمة لهذا الشعب المسكين …الحاجة الغريبة ان الناس كلها بتؤلهم انتو غلط وحرامية وشوية نصابين وهما من كثرة كذبهم صدئو الهما بيئوله….. اصل مصر دى العزبة بتاعت ابوهم الى سابهلهم ابل ميغور فى داهية واحنا العبيد والخاجمين عند الى جابوهم …الله يحرق عز على الملعون بطرس على نظيف على ام الحكومة الفاشلة كلها …حسبى الله ونع الوكيل ربنا يشل اركانهم ويخرس لسانهم ويذلهم باذل خلقه ويرينا الله فيهم عجائب خلقه وعظائم مقدرته هما ومن والهم ومن توالهم امين يرب العالمين

  2. بصراحة من الآخر انا مش لاقي حق الكفن ورب الكعبة وحامي الاسلام .. هذه الحكومة كأنها بتطلب من الناس الهجرة لليهودية .. (زمن العبودية احسن) ـ على الأقل الملك او الأمبراطور بيعالج الخدم ـ والدليل شوف صحة المصريين أيام زمان وشوف صحتهم دلوقتي ؟؟ يا عم انت ياريتنا ما حاربنا وياريتنا ما اننتصرنا … هذه الحكومة وصلتنا للكفر (لا سمح الله) .. يارب الاقي في اسرائيل مكان يدفنوني فيه أحسن من مصر (على الأقل في اسرائيل يكرمون الموتى) ـ كفاية عمري كلله بهدلة واهانة وشقاء ومرار ــ أهــرب من وساخة أروح لوساخة في وطني ، مش عارفين نمشي أو نشتغل أو ناكل أو نعمل أي شئ آآآآآآآآدمي في الكون .. ووورب الكعبة هذه اهانة في حقنا أمــــام الأجيال القادمة ــ كل الأجيال القامة سيلعنون زمننا ـ كل علماء مصر في الخارج ـ ياريت تقدر تقولي فين علماء مصر ـ فين الفنانين ـ والمزاعين ـ كلهم مسافرين وفي بلدهم متهانين .
    لو أنا مسئول ـ أنا بفكر ازاي أبدأ المعالجة ومن أي مكان أبدأ لمعالجة الأوضاع ؟؟؟ للأسف حتى طرق المعالجة مسدودة ؟؟ يا عم انت كفاية علينا أصوات الجوامع وهي تزعق في الميكروفات بأعلى الأصوات ـ تصدقون انهم كل ما يرفعوا أصوات ميكروفنات الجوامع في الدعاء ان الدعاء يصل الى ربنا بسرعة ـ يا للمهذلة ـ يا للهوووول (على رأي يوسف بك وهبي) وصلت المهذلة في كل الطوائف .
    ياللا بيننا نقول بالميكرفون اننا أحسن ناس وأحسن شعب ـ ادخلوها بسلام آمنين ـ ادخلو مصر واشربوا من مائها الملوث وآكلها الفاسد وعلاجها الفاسد ـ وكل شئ فاسد حتى الهواء ـ الهواء دلوقتي في مصر بفلوس ما مما اغلقوا البحر وأصبح لكبار القوم وما فيه نسمة هواء نقية تصل الى الشعب ـ ومش عارفين نمشي عشان نصل الى الجامعة نعلم اولادنا ـ واذا وصلنا الى الجامعة ؟؟ فماذا نتعلم ؟ مع العلم ان مصر دولة ليست فقيرة يا مثقفين .
    اين حقنا في الخصخصة ؟؟ وربي انا مش فاهم أي حاجة مع اني أذهب الى أي دولة يحترمون افكاري ويحترمون عملي ـ اما في مصر فأنا صايع والأيام تاخدني توصلني لليالي ــ وكلله زعيق ونهيق حتى في الخطاب المسئول من المسئولين ـ زعيق ونهيق ـ وللأسف حتى نواب الشعب ـ أووووووف .
    والله لو تتركوني اتكلم لن أتوقف عن الكلام في ثواني العمر كللله ـ عيب يا مصر ـ عيــــــــــــــــب كده ؟؟ احنا في مصر كلنا علماء وعلم وفن ومقدرة .
    تقدر تعرفني هذا الشاب المتخرج الجامعي اذا لم يعمل في ماذا سيفكر ؟؟ عايز مسئوول يجاوبني ؟؟؟؟؟؟؟
    اذا لم يعمل الشاب ويلاقي حاجة تشغله في الدنيا من عمل ورياضة ؟؟ هيفكر في ايه ؟؟
    فكرتوا ماذا يفكر العاطل ؟؟؟
    (عجيب لمن لم يجد قوت يومه ولم ينزل شاهرا سيفه) فماذا سيفكر ؟؟؟
    على فكرة محتمل قبل أن يقرأ أحد رسالتي أكون في تعداد الأموات بسبب الشيخوخة المبكرة وعدم العلاج .
    بخاف أشتري أدوية من الفلوس اللي معايا ـ ده اذا كان معايا فلوس هههههههههههههه ـ لان أنا مش ضامن أجيب فطار الصباح ــ ورب الكعبة أعاجيب وتناقضات مخيفة يا مثقفين البلد يا كبار في العلم والعمر وانتم عايشين شايفين بعيونكم وساكتين .
    باعوا ارضنا واحنا عليها .. يعني باعوا البلد بشعبها يا مسئول باشا ـ يا مسئول افندي ـ يعني باعوك انت والارض ـ يعني دلوقتي انت والأرض أصبحت ملك للمستثمرين يا عبيط أفندي ـ يا ابو الجهل يا معالي المسئول .. وخللي تكالك على الله .
    معليش انا كنت خايف أكتب اميلي بس يا عمر مفيش بعدك عمر .. واذا قتلوني أو شنقوني .. يعني ايه كلب ومات ( معليش يا شباب استحملوني ) .. مفيش مشلكة أموت أو أعيش بس أضمن ان أحفادي لن يلعنوووووني مع لعناتهم للمسئولين . شوفوا فيلم عايز حقي .
    تقريبا أنا بدأت أخرف .. كفاية عليكوووووو كده .
    خدوا تليفوني ياللا مش خسارة فيكم .. بس ياللا نضحك شوية ونقهقه أوووي ::: تليفوني للنساء فقط هههههههه 0105674778 .. ياللا سمعوني صوت الضحكة اذا انتوووو مخلصين .. اترككم في رعاية الله .

  3. فنان متقاعد
    انا كبير في العمل وبدون وظيفة وبدون معاش (عمري 62) ــ اللي يقدر يتصل ويساعدني من اي جنسية ــ ياريت ـ مش هقول كلام كبير ــ أو ناوي أشحت ــ بس هي الحكاية اني مش بشتغل ولا عندي المقدرة للعمل ــ ولا عندي اي ضمان اجتماعي ــ الحالة بتاعتي اتخيلها انها في كل الشباب العال ــ طيب قولي لي اعمل ايه اذا لم اشحت ـ ؟؟؟ ــ اللي ناوي يساعدني يساعدني بدون اهانة كفاية اهانات من الزمن !!!
    وازاي هطلع سيفي كما قلت سابقا لمن لم يجد قوت يومه ؟؟؟؟
    ؟؟؟؟؟؟
    مفيش رحمة لكبار العمر ؟؟ ولا رحمة للشباب (الله يكون في عونهم) لانهم هم ايضا في تعداد كبار العمر … ينظرون للمستقبل بلون اسود ؟؟ (هذا اذا كان فه مستقبل اصلا)
    طيب قولي لي اعمل ايه .. انا مستعد اكتب كل يوم مليون موضوع ومليون تعليق بس مين من الباشوات هيرد على (كلب جوعان) الكلب ده اللي هو انا ـ مع الاعتذار للقراء معليش استحملوني ـــ انا رجل عجوز وبيخرف والواضح انه اتجنن ؟
    على ما اظن السادة المسئولين هيقولوا طيب يا عمر يا مخرف رووح مووت وريحنا من قرفك ــ عايز ايه يا عم يا اللي فوق الستين . ما تروح تمووت احسن ووفر لغيرك مساحة . !!!!!!!!!!!!!!
    !!!!!!!!!!!!
    تعرفوا المشكلة ايه ….. اني أوصي اصدقائي أقولهم : لو سمحتم استروني أثناء المووت لان مفيش عندي مدفن ــ يعني أنا أشحت المدفن قبل المووت ــ وعلى ما اظن سيكون رد المسئولين : روح موت وريحنا من ريحتك يا مصري يا معفن !!! وكأنهم مش مصريين ؟
    لانهم من اقارب فرعون باشا .. طيب ورب الكعبة ده فرعون كان عنده رحمة يا محتلين الأرض بقوة القانون ..
    المشكلة كلهم يتكلمون عن حماية مصر ــ ومفيش حق لحماية المواطن .
    كأن مصر دي بتاعة أبوهم .. واخديم مصر وراثة ــ وما أخفي كان أعظم . يا ريت الورثة يتوارثون ورأس مال مصر في مصر .. يا لهووووووووتي .. ده رأس المال كلللله طلع برررررا عند حبايبنا اللي بيحموهم في الخارج .
    أنا كالمعتاد بخرف ويتوه مني الكلام وأنساه .. هذا من رحمة ربنا علينا ـ ربنا يخللي المخترعين للنت ويحميهم على الاقل بيفكوا عننا في الكلام والمعرفة . وكويس اوووي اني بعرف ادخل النت كمان وانا لم احصل على شهادة ابتدائي .
    اذا تحبوني اشارك معكم يا ريت .. بس عايز علبة سجاير وكوب قهوة عشان أعرف أحكي وأكتب ــ أصل أنا شحات وأتشرط هههههههه
    انا خايف من بكرا اوووووي اوووي اوووووي (حاشة لله) ..
    يعني هجيب ثمن العلاج منين .
    يا لهووتي !!!! ؟؟؟ فكرتوني والله عندما دخلت مستشفى القصر العيني .. مش هوجع دماغكم .. بس عاملوني كأني كللب وياريت يعارملوني كلب منازل أو كلب حراسة ــ لا بالعكس ــ عاملوني كأني كلب شوارع ضـــال .
    انا خايف من اصحابي يهربووا مني من كتر طلباتي الرذلة البايخة . وانا وسطهم ذليل . وخايف استدين منهم يحتقروني وينزلون من شخصيتي .
    المهم ولن اطيل عليكم ــ وسأستمر معكم بعدين لاني خايف تزهقوا مني في الاستطالة ؟؟؟؟
    هل من انسان يساعدني بدون شوشرة وبدون أن يتشرط على حضرتي ـ قال يعني انا محترم ..
    طيب يا عم انت لما انت محترم اوووي كده ايه اللي وصلك لكده .. اقولك .. لاني في مصر ؟؟ ولو لم اكن مصري لودت ان أكون يهودي ؟؟
    مشكورين يا معالي القراء . آآآآسف ؟؟ وجعت دماغكم

    تليفون الفنان الشحات 0105674778

    فمان الله

    الــمــعــــــذرة !!!!!!!!! منتظر فاعلين الخير

  4. ززززززززهقت خلااااااااااااااااص
    معاشي 160 جنيه
    يا معالي الوزيرررر
    كبير وأعول وكنت من اول المتظاهرين من اول يوم لآخر يوم
    زززهقت وعووود
    وكل باب اطرقه يكون مسدوود
    أعمل ايه
    ابنتي في البكالريوس ومش قادر اعطيها مصروووف
    لا حووول الله يارب

    فالحين بس تقولوا لنا حاربووا
    ياللا حاربوا
    البلد في احتياج لكم
    البلد محتاجة سواعدكم
    وصدقناكم
    وربطنا الحزام
    لغاية ما بقينا جلد على عظام
    فين المسئولين اي مسئول يرد علي
    انا شحات بس اشحت من مين
    شحتوووني يا شباب الصورة
    ده انا كنت معاكم
    انا كنت فداكم من الجيزة للتحرير كل يوم
    تليفوني 0105674778
    والمفتاح 002
    يعني كل التليفون من الخارج 0020105674778
    شحتوووووووووني يا عااااالم من اي دوووولة
    ومن اي شالرع
    ومن اي زقاق
    ورب الكعبة انا اركب الاتوبيس واتهرب من الكمسري
    بس في الحقيقة انا محترررم
    بس الواضح غير كده
    ما ينعفش محترم ومفلس
    تليفوني 0020105674778
    في مصر تليفوني 0105674778
    زهقاااااااااااااااااااااااااااااااااان ومليت

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *